Úterý, 7. června 2011

"Bezmasá" superkompenzační dieta

Dieta je určená k jednorázovému zvýšení zásob glykogenu v těle před závodem. Doporučuje se ji použít v průběhu roku maximálně 3×.

Princip

Několikadenní omezení příjmu cukrů při současném intenzivním tréninku, poté naopak několikadenní zvýšení příjmu cukrů s lehkým tréninkem.

Ve fázi s omezeným přísunem cukrů by měl být trénink náročný tak, aby se organismus v následné fázi dokázal dostatečně zregenerovat a zvýšit zásoby glykogenu.

Postup (pokud je závod v neděli)

 TréninkStravaPotravinyNápoje
Nedlouhý běh bíkoviny, tuky, žádné cukry
celkově snížený energetický příjem (hladovění)
neochucený tvaroh, bílé netučné jogurty, lučina, cottage, syrečky, mozzarella, eidam, brokolice, okurka, zelená paprika, hlávkový salát, špenát, avokádo, vejce(bílky), šmakoun;
žádný chléb či pečivo!
zvýšený příjem neslazených nápojů, čaje, minerálky
Po intenzivní
Út
St
Čt minimální zvýšený příjem všech typů cukrů, omezení bílkovin a tuků, zvýšený příjem tekutin těstoviny, rýže, ovesné vločky, cereální směsi, ovoce, moučníky bez tuku, džemy, kompoty, ořechy, hrozinky džusy, čaje slazené ovocným cukrem
So lehká strava, 1. a 2. večeře bohatá na cukry s minimem tuků
Ne závod osvědčené předzávodní jídlo a pití! bíle pečivo, vločky, ovoce; žádné luštěniny, smažené nebo pečené, omezit zeleninu osvědčené nápoje, čaj, ionťák

Pozn: Tato superkompenzační dieta je upravena pro vegetariány.

Moje zkušenosti

Tuto dietu jsem zkoušel zatím jen jednou, a to na podzim 2010 před Berlínským maratonem. Narozdíl od většiny lidí, kteří tuto dietku nedoporučují, jsem já byl velice spokojen. Ale těžko říct, zda za můj výborný pocit z běhu bez jakýchkoliv krizí může právě strava týden před výkonem nebo dlouhodobý poctivý běžecký trénink.
První tři dny jsou krušné, poměrně intenzivní trénink bez doplnění cukrů je dost makačka, obzvláště pak na psychiku. Ani ne týden před vrcholem sezóny se během pár dní cítíte totálně vyčerpaní a bez energie. Ve středu večer jsem do tréniku zařadil delší hodně rychlý běh, po jehož doběhu jsem se okamžitě najedl vydatným jídlem (sladký rýžový nákyp se švestkami a rozinkami). Následující 3 dny je už pohoda. "Odpočíváte", cpete se jídlem a sladkým pitím a cítíte se den ode dne silnější a silnější. V sobotu už jen po celý den lehčí strava, aby to při nedělním závodě příliš netížilo. V neděli ráno vydatná snídaně a hurá na to!

Pokud pro výsledek a dobrý pocit z odvedené práce chcete udělat vše, tak bych se superkompenzační diety vůbec nebál.